Puteți cere ajutor specializat în situația în care copilul:

  • deşi are vârsta corespunzătoare, nu înţelege ceea ce-i spuneţi, nu vorbeşte deloc / nu are un limbaj funcţional (nu foloseşte cuvintele cu scopul de a comunica) / vorbeşte foarte puţin, nu vă priveşte şi nu vă răspunde atunci când îl strigaţi, nu vă priveşte atunci când îl vorbiţi, prefera jocul solitar şi evită interacţiunea socială, pare absent sau “în lumea lui”, se joacă inadecvat (de ex. analizează sau învârte roţile unei maşinuţe), îi lipsește jocul simbolic (nu se poate preface că un obiect este altceva decât este în realitate, nu se poate juca de-a…) etc. Pentru mai multe detalii accesaţi secţiunea Tulburările de dezvoltare
  • este neatent (neatent la detalii, greşeşte din neglijenţă, pare că nu ascultă, are dificultăţi în menţinerea atenţiei un timp îndelungat, prezintă dificultăţi în ceea ce priveşte organizarea activităţilor, uită sau pierde obiecte etc.), este hiperactiv (este în continuă mişcare, are dificultăţi în a rămâne aşezat în situaţiile care presupun acest lucru, se agită şi se foieşte pe scaun, aleargă şi se caţără excesiv), este impulsiv (vorbeşte neîntrebat, răspunde la întrebări înainte ca acestea să fie complet formulate, are dificultăţi în a-şi aştepta rândul, îi întrerupe frecvent pe ceilalţi). Pentru mai multe detalii acesati secţiunea ADHD
  • are dificultăţi în ceea ce priveşte însuşirea scris-cititului şi a abilităţilor de calcul. Pentru mai multe detalii accesaţi secţiunea Tulburările de învăţare
  • are dificultăţi în ceea ce priveşte însuşirea controlul sfincterian, sau a pierdut această abilitate. Pentru mai multe detalii accesaţi secţiunea Tulburările de eliminare
  • manifestă diferite mişcări involuntare la nivelul feţei (grimase) sau la nivelul altor părţi ale corpului; pare că nu are control în a-şi stopa emiterea anumitor sunete sau cuvinte. Pentru mai multe detalii accesaţi secţiunea Ticurile şi Tulburarea Tourette
  • vă sfidează şi refuză să se conformeze regulilor pe care dumneavoastră sau cadrele didactice le stabiliţi, se enervează foarte uşor şi îi enervează deliberat pe alţii, se ceartă cu adulţii în mod frecvent etc. Pentru mai multe detalii accesaţi secţiunea Opoziţionismul provocator
  • manifestă un comportament agresiv accentuat (ameninţă, intimidează şi loveşte alţi copii sau animalele, distruge în mod deliberat bunurile/proprietăţile altora, fură obiecte de valoare din case / maşini, fuge de acasă sau lipseşte noaptea în ciuda interdicţiilor, chiuleşte de la şcoală. Pentru mai multe detalii accesaţi secţiunea Tulburarea de conduită
  • prezintă tulburări în ceea ce priveşte comportamentul alimentar şi o teamă accentuată de a lua în greutate; din această cauză fie se înfometează sau face exerciţii fizice în exces pentru a-şi menţine greutatea corporală mult sub greutatea recomandată, fie, după un episod de mâncat compulsiv (îşi pierde controlul şi ingerează o cantitate mare de mâncare), recurge la diferite modalităţi inadecvate de control al greutăţi (vărsături autoprovocate, abuzul de laxative sau diuretice, înfometare sau exerciţii fizice în exces). Pentru mai multe detalii accesaţi secţiunea Tulburările de alimentaţie
  • prezintă deteriorări în dezvoltarea limbajului receptiv şi/sau expresiv, deşi dezvoltarea intelectuală generală este normală; are dificultăţi în emiterea şi utilizarea anumitor sunete; repetă, prelungeste anumite sunete sau prezintă un spasm sau un blocaj la emiterea unor sunete. Pentru mai multe detalii accesaţi secţiunea Tulburările de comunicare
  • prezintă temeri excesive faţă de obiecte sau situaţii specifice (de ex. fobie de obiecte ascuţite, de a folosi liftul, de a vorbi sau a mânca în public etc.), teamă excesivă la anticiparea sau separarea de dumneavoastră, coşmaruri, recrearea situaţiei traumatice prin joc repetitiv sau desen. Pentru mai multe detalii accesaţi secţiunea Tulburările anxioase