Scriu acest articol cu speranța că va fi citit de un număr cât mai pare de părinți ai căror copii sunt suspectați sau au fost deja diagnosticați cu tulburare din spectrul autist. Momentul în care vi se spune că este posibil ca fiul sau fiica dv. să sufere de autism este în sine un moment traumatizant. Mulți dintre dv. puteți avea tendința să consultați nu număr cât mai mare de specialiști, cu speranța că diagnosticul nu va fi confirmat. Este normal să reacționați așa, însă atunci când selectați serviciile psihologice de evaluare, este important să țineți cont de o serie de criterii esențiale.
În primul rând, diagnosticul clinic pentru tulburările din spectrul autist trebuie obligatoriu să fie de tip interdisciplinar. Datorită factorilor neurologici și genetici implicați în boală, copilul trebuie urmărit pe o perioadă semnificativă de timp de către o echipă de specialiști formată din psiholog, medic specialist în neurologie pediatrică și medic specialist în psihiatrie pediatrică. Chiar dacă necesită timp și ne pune răbdarea la încercare, este extrem de important să fie urmați toți pașii necesari unui diagnostic corect, pentru a putea apoi concepe un program de intervenție adecvat și personalizat pentru copilul dv. Prin urmare, dacă mergeți la un furnizor de servicii psihologice care vă spune că face diagnosticul copilului în 2-3 ședințe, acest fapt trebuie să vă pună un prim semn de întrebare!
În al doilea rând, diagnosticul copilului trebuie să se facă pe baza unui protocol clinic validat științific, așa cum prevede literatura de specialitate. Cu alte cuvinte, trebuiesc respectate o serie de etape clare în procesul de diagnostic: interviul clinic cu părinții, observația sistematică acasă și la grădiniță/școală, evaluarea nivelului de dezvoltare al copilului, evaluarea comportamentelor asociate tulburărilor din spectrul autist, evaluarea inteligenței, evaluarea logopedică, evaluarea neurologică, evaluarea psihiatrică.
În al treilea rând, contează foarte mult ce teste psihologice sunt folosite în evaluare, deoarece nu toate sunt valide sau actuale. Pe piața de psihologie clinică din țara noastră sunt utilizate pentru diagnosticul acestor tulburări mai multe categorii de instrumente. O primă categorie sunt instrumentele validate prin studii și cercetari științifice la nivel internațional, care ulterior au fost traduse și adaptate particularităților populației românești. Acestea sunt aceleași instrumente cu cele utilizate în clinicile de profil din SUA și Uniunea Europeană. A doua categorie sunt testele vechi, traduse din limba engleză și neadaptate particularităților populației noastre, a căror validitate este îndoielnică. Dacă testele ce urmează să fie aplicate copilului dv. circula liber pe internet, cel mai probabil că fac parte din această a doua categorie, iar diagnosticul pus pe baza lor este foarte probabil să fie doar unul aproximativ.
Cum de un diagnostic corect depinde structura programului de terapie și eficiența lui, nerăbdarea dv. în etapa de diagnostic sau lipsa de informare vă pot costa timp, bani și, cel mai important, recuperarea copilului.
Trackback 1
TrackBack URL
http://www.psihoterapie-copil.ro/2015/10/07/conteaza-cum-si-cu-ce-teste-este-evaluat-copilul-cu-autism/trackback/